Albanie 2017

Albánie 2017

VideoIndonesie GPSFotogalerie

29.5.2017 – 10.6.2017

Účastnící výletu. Známe se z Venezuely, spolu jsme byli v Harachově u Oťase v Bulharsku a kluci Jirka a Marta byli na Ivanky narozeninách. No a pak Patagonie Vítek,  Petr no a my, Ivanka a já. A teď se k nám přidal, Oťas a Jirka.

Plán cesty. Tak ten vzniká asi, někdy kolem Bulharska 2014 a výletu na kafe do Řecka :-) Dostávám důvěru-zase (i po Patagonii) Tak to nějak řeším. Naštěstí na předjezdové akci u Jirky v domečku v Vysokém nad jizerou kde se setkáváme Oťas, Petr, Ivanka, Marta, Jirka a já do toho vstupuje Oťas a tak nějak to dáváme do kupy. Co se ale bude dít dál netušíme (no to že stany, spacáky, karimatky, kompas, ... potřebovat nebudeme nečekáme). Sraz domluven ve vlaku a na letišti.

Choroby na cestě : No několik výletů používám stejnou osnovu psaní :) A zase je o čem psát. Oťas den před odletem volá že je na pohotovosti se zubama a ať zjistím zda je na letišti lékarna, .. .Cestou, nechci nikoho opomenout, Petr rýma, Vítek rýma, Ivanka angýna, já ani nevím kdy mě něco na cestách nedostalo, Jirka vypadá v pohodě. Zvládáme to, ale něco nás to stojí, třeba Ivanka ani nezkouší Velký Korab.

Focení. Tak zase nějak nejsem spokojený s výsledkem. Na treky nebereme velký foťák, takže fotky z mobilu. No tady klasické fotoalbum po dnech, Nová prezentace s vyšší kvalitou, a panorama.

Panorama

Počasí. Krásné, na horách i u moře vedro nebo příjemně, jen kluci co lezli až na vrchol Velkého Korabu cestou dolu zmokli a z toho pak byli ty rýmičky, ..

GPS záznam cesty.
Tak zase se to nepovedlo, už to nebudu brát sebeou, o starost míň a Ivanka má zapnutý záznam souřadnic u fotek.

Mapy. Tak tady jen ty autem, zde, Třeba jen foto 6/10 je vidět kolik je možností. No my se vyhýbali třeba cestě přes Makedonii (neybyli jsem si jisti pojištěním auta, .. )

Omluva
. Tak tentokrát se snad nemám komu (nebo jo?).

Cesty
. Kolem moře super. Boge-Thethy cca 28 km nutný pronájem teréního auta, ani to nezkoušejte vlastním. Do Radomire to přejel i silniční Opel (ale s drsným řidičem-Vítek). Z Peshkopi do Pogradec to mapy nabízejí přes Makedonii, my to vzali Albanií, část cesty 60km nám trvala 3 hodiny (5/10), ale v pohodě. No a 6/10 (cestou turecký most a termály) a 7/10 (cestou modré oko) mě asi nejvíc dostali, teplo, vzálenost, ..   zde

Auto. Měl jsem objednanou Škodu Yeti nebo podobné. No a dostal jsem podobné-Rumunský tančík Dacia-Duster. Pro Albánské silnice ideální, 4x4 zvýšený podvozek, .... Kluci měli nějakého silničního Opla ...

Jídlo. Výborná zelenina, saláty a výborné sýry. Ale co nám nabídli v Theth bylo děsné. 1.večer (jehněčí-jen lůj a kůže a kuře jen kosti) 2.večer (jehně lepší, kuře vařené šedivé kosti). Ale třeba v Rodamire na dotaz meny ? Mám polívku, maso, salát-co si dáš?  Vše bylo výborné-domácí strava.

Alkohol. Raki (Rakie) Když jsme si objednali, nikdy jsem ji neplatili (asi se rádi pochlubí vlastním výrobkem).

Češi v Albánii.
Každý den jsme nějakého potkali (skoro), jsme taková turistická většina v Albanii.

1.den - Praha-Tirana-Shkoder
Tak ráno cca 5:00 nás veze Vojta na vlak. S Vítkem a Petrem se setkáváme už ve vlaku a z hlaváku vyrážíme na letiště. Tady se úspěšně setkáváme s Jirkou a později, ale v čas i s Otou který byl v lékárně pro léky na zuby. Kvůli pýpadku PC v Bělehradě probíhá odbavení v Praze ručně a trvá cca 1,5 hodiny. Za odměnu máme ručně vypsané letenky. No ale má to další následek, neodbaví nás ani zavazadla až do Tirany ale jen do Bělehradu (let je Praha - Bělehrad - Tirana). Takže místo pohodlného tranzitu v Bělehradě nás čeká vystoupit, vyzvednout zavazadla, znovu odbavit, ... Stíháme. Letiště Tirana (jinak názvy letišt, Václava Havla - Tesly - matky Terezy). Trochu mám obavy z převzetí auta, nenašel jsem kde sídlí půjčovna, ale na výstupu z odbavení čeká chlapík s cedulkou Blaha Miroslav a jménem půjčovny (má první cedulka na letišti). Snadná cesta do Shkoder až na pvní setkání s Albánkými řidiči. Pivko na pěší zóně. Večeře v patře restaurace. Ivanka měla den před tím narozeniny, tak dostává nějaké dárečky. Jak sedíme a posloucháme meluzíny z mešit začnou znít zvony a do toho Péťa - to jsou naši .... tak asi tak. Večer diskuze nad mapami a plánování.

2.den - Shkoder - Boge - Theth
Snídaně a po varování recepčního (a už na letišti v půjčovně) že do Theth těmito auty nemůžeme (Dusterem možná) vyrážíme. V Boge (podle všech posledním dostupným místem našimi vozy) zastavujeme u křížence infa a hospody, dokonce s českou vlajkou. Pronájíme si auto na 28km s řidičem za 10E na osobu, zpátky to samé a vyrážíme. 1/3 cesty asfalt, už si myslíme že je to léčka na turisty, ale po překonání sedla se to dramaticky mění. Cesta je ale krásná 1 2 3 4 5 6 cca 2 hodiny. Ubytování 1 2 3 a výhled z ubytka. Jdeme na odpolední výlet jen tak na dohled z ubytka který se malinko protáhne. Cestou koně 1 2 3  Dál zamíříme ke kostelu a po konzultaci v ubytku kde jsme měli původně bydlet pokračujeme k vodopádu 1 2 3 4 cesta financována českem 5 6 7 8 9 Jo a ten domek bez oken je věž kulla kde se schovával nějaký člen rodiny před krevní mstou než se srovnalo skore, článek iDnes . A znovu po výletě místo kde jsme měli původně bydlet a doporučení na výlet na zítra. Tak ještě kousek cesty 1 2 Zpátky na ubytku 6 motorkářů z Karlových Var, děsivá večeře a spát.

3. den - Theth
Tak podle doporučení jdeme na jednodení výlet na lehko na nějaká jezera. Jen nás po cca 5km po rovině před stoupáním překvapil stánek. výlet Celkem je to asi 15km a cca 900m výškovejch, ale dost vedro )
Večer radši po včerejší zkušenosti bez jídla jen s rakii, trochu zimnice a radši spát.

4. den - Theth - Skhoder
Včera jsme domluvili odvoz na 10:00, čekáme, ale celkem se daří. Po odvozu do Boge se vracíme do Skhoder  Cílem je najít nějaké ptačí domky, to se ale nedaří (jsou někde u Patoku nad Tiranou), ale hezká zatoka u jezera ... Před tím 4km městem a ve vedru do centra (kde jsme byli 1.den) a zpet do hotelu v Lunaparku. Ještě na hotelu plán na rano, pojedeme do Komani, odjezd 6:00 a budemE doufat že na trajektu bude misto.

5. den - Skhoder - Komani - Kukes - Radomire
Ráno stíháme 6:00 do česka je to daleko ale tam nejedeme. Cesta jen 58 km do Komani Lake, přívoz v 9:00 ale bez rezervace. Kdo dřív přijde, ... Ale chceme to využít. Získáme den. Zajímavý je příjezd, radši se ptám dvakrát kudy cesta vede, jsme u vody a furt jedeme do kopce, nějak mě nedochází že je to přehrada a jedem o patro výš ale tunel malinko překvapí. Za tunelem, už na trajektu, máme ten pomalejší, trajekty jedou s auty 2 (2017) kapacita obou cca 12 aut. Auto je na rajektu a je čas na snídani. Přehrada kde začínáme, přístavní mumraj 1 2   A plavba 1 2 3  plavba může být náročná, 4 5 6 7 No a této cesty jsme se malinko báli (kvůli povrchu silnice, ale byl to asfalt) 1 2 3 4
Tak změna plánu, jedem dál z Kukes (super zahradní restaurace u hřbitova) dál do Radomire cca 30km (pod Velkým Korabem). Podle mapy nás čeká cca posledních 6km po těžší silnici. Malinko bloudíme než najdeme tu pravou do Radomire mešita, Jinak super, po malinkých zmatcích (máme dvě možnosti, nějaký Bulhar co má restauraci a nabízí svuj pokoj, a 20m nad ním nový hotel - hospoda, 1. patro 5 pokoju, 2. patro ve výstavbě - jsme u zrodu kolaudace (lahev vodky z Kukes se vyplatí). Balkón a  svíčková léčba, ....

6. den - Radomire výstup na Velky Korab
Byli nějaké častné plány ale ty jsme překonali (vstáváme dřív), je cca po 6 hodině ráno a Oťasuv benzíňák na balkónu v akci.  1 2 3 4 5 Ivanka nejde, tak jdeme bez ženy. Začátek tady a  tady celý den.  Já se odputávám směrem vzad, na vrchol se necítím, komčím cca 500m pod ním, ale pohoda, užívám si samotu v horách, ...
Kluci zpátky zmokli já to stihnul v suchu. Ivanka i přes výstavbu dalšího patra hotýlku spí.
Kluci se vracejí různě promočení, večer hospoda, jídlo výborné, polívka a salát (při odchodu cigáro na cestu a potřesení rukou), jde se brzy spát.

7. den - Radomire - Peshkopi - Pogradec - Korce
Dlužím nějaké peníze ze včerejška, tak zvu lidicky na snídani. No je zdarma  a ještě si můžeme vzít cokoliv z lednice, .. jsou tady fakt pohostiní. Ještě místní sýrárna 1,  Cesta mapa Peshkopi, hodně živý průjezd měste, bohužel bez fotek a videíí, no mám to v hlavě. A dál vnitrozemí, 60km cca 3 hodiny, a dál kolem jezera Ohrid přes Pogradec do Korce. Ivanka spánek, My na cca 80m pěší zónu do Irské hospody (to město Korce je zásadní pro historii Albánie, zkus Korce ) Jde se spát, je to kuřácký hotel, pokoje i chodby, zvláštní.

8. den - Korce - Gjirokaster
Jen takový delší přejezd, vlčí máky, turecký most a termální bazének. Domácí restaurace. Gjorokaser. Trochu zmatená cesta na hotel cca 300m od hradu po kočičích hlavách. Super hotel  Okolí. Výlet na hrad, pevnost 1 2 3 , letadlo, hodinová věž a jde se spát v podhradí.

9. den - Gjorokaster - Antigona - Ksamil
Přejezd uplně dolu na jih, cestou naleziště města Antigona (to postavil ten Pyrha co je znám svým vítězstvím Pyrhy .. ) fota dne. Cestou modré oko (pramen co teče do řeky) a plovoucí Ota. Cílem měl být Butrnit, blbě jsem to nastudoval, je to naleziště a ne malé městečko (málem jsem najel na přívoz do nikam). Dáme oběd a vracíme se cca 10km do Ksamilu, do hotýlku - moře

10. den - Ksamil - Butrint - Himare
Fotky dne, Butrnit, krátký přejezd do Himare, hotel na dva dny, soukromý bunkřík, soukromá pláž, oběd 1 , Ještě procházkas Petrem a Otou do města, večeřě a večer na balkóně u P+V (no malinko jsem měl strach z volby Himare, lidičky chtěli zůstat na měské pláži v Ksamil a příjezd do Himare teké nevypadal optimisticky ale vyplatilo se to)

11. den - Himare
Tak tomu už nerozumím, měly to být dva dny u moře a zase je to jinak. Našli jsme asi 15km vzálednou soutěsku a jasně, musíme ji projít (blbý je že to byl asi můj nápad). Tak ještě Oťas benzíňák  a teplou vodu na pláži. Ráno jede jedno auto, jen bez Petra. Soutěska, Jedeme cca 15km na parkoviště, pak 2km pěšky k moři, táboříště, a dál do soutěsky foto. Zkoušíme ji projít, po 1km je to už na provazy (docela strach, není to klasický park s udržbou, prasknout to 1 2 .. ) Byli by z nás mrtvolky. My se s Ivankou vracíme, jdeme k autu, jedeme pro vodu, Ivanka po prožitém stresu s výstupu a sestupu lehký hysterák - příjemně veselá, výstup v exluzivním hotelu při nákupu vody, zpátky pro kluky (soutězka je neprůchodná) omdlévání na parkovišti a zpet do Himare za Petrem který si to fakt tak jako my neužil, ..

12. Himare - Vlore - Fieari - Apollonia - Golem
Foto den. Vlore vzáváme, město se nám nelíbí, nějak se rozdělujeme ale setkáváme se zase u Fiery (Apolonie), dál a budu teď kopírovat svůj text z 05/2017 (to poslední je dražší, snad si to zasloužíme) )
No najdeme moře, podle souřadnic Vila Curti tam není, ... jdeme do restaurace na jídlo a čekáme na kontakt který nás tam doveze (aparma u moře, bazém 5 pokojů, .. měl to být po stanování vrchol luxusu za 200E, normálně 100E za noc) Realita 1 2 3 4 5 jedeme jěště na nákup, ale tady alkohol nepostačí, balíme a jedeme pryč cca 20km do Golemu, bezva hotel, děti a závěrečný mejdan na pláži 1 2 3 4 5 6 západ slunce

13. den - Golem - Tirana
Letiště a den. a vrtule

Další dny
....

GPS záznam cest

(GPS) Bohužel se záznam nepovedl,

Videa

Jen krátké připomínky, všude v textu označeno takto
So right a zde dny.

So right01 - Cesta do Theth (pohoří Prokletie)