Patagonie 2016

mapka
distance

27.1.2016 – 16.2.2016

Účastnící výletu. Známe se z Venezuely, spolu jsme byli v Harachově u Oťase v Bulharsku a kluci byli na Ivanky narozeninách. Tedy  Vítek,  Petr no a my, Ivanka a Já  foto

Plán cesty. Tak ten vzniká asi rok a půl před realizací akce, někdy kolem Bulharska. Vycházíme z nabídky cestovek, kam se tak jezdí a na jak dlouho. Tohle je jakýsi základ no a v říjnu 2016 začínáme objednávat letenky a ubytka. No ano, jedem sami bez servisu nějaké cestovky. Ještě v lednu máme společné setkání v Pardubičkách

Choroby na cestě : Docela v pohodě, myslím že Vítek záda (ale proč by o tom mluvil když mu s tím nikdo nepomůže), ja otok nohy na tři dny z té fronty na hranici Argentina - Chile (lehké omezení 2. den W tracku) a ochrnutí prstů na pravé ruce (asi skřípnutý nerv od batohu - taková již 15 dní trvající brňavka).

Focení. Tak zase nějak nejsem spokojený s výsledkem. Na treky nebereme velký foťák, takže fotky z mobilu. No tady klasické fotoalbum, Nová prezentace s vyšší kvalitou, a panorama.

Panorama

Počasí. Tak to bylo zajímavé. Obvykle v té oblasti a v čase, cca 5-15st, občas déšť a hlavně vítr. No realita, Toress cca 27 st ve stínu (absloutně jasno, na slunku peklo), UV cca 10.st , a pokud fouklo tak teplý vánek
Navarino, 10 - 20 st, absolutně jasno, bezvětří, v noci chladno. Ale předpověď říká že 5.den se to zhorší, tak tack naší rychlostí (ne zkracováním) zrychlujeme na 4 dny. A 5. den jsou hory zasněžené, ...
Takže největší zima a vítr byl v Paříži.

GPS záznam cesty. Tak tady je to největší zklamání z techniky. Když konečně o něco šlo, výškové převýšení, místo na mapě, záznam jak jsme se dostali nejvíc na jich světa, .. A nic, záznam GPS tracku je smazaný :-( No Ivanka měla zapnutý u foťáku záznam souřadnic, tak něco rekonstruuji, ale nejde mě to dát on-line na web, ještě na tom zapracuji, ale zatím aspoň fotky jak se uložili do map. Bavíme se o Navarino. Celková trasa tracku , poloha v rámci ostrova, no a poloha i s mysem Horn.
A ještě nejjižnější místo kam jsme se dostali a na mapě tracku. Ano a toto je on-line odkaz na fotky na mapě, ale fotky se musí prohlížet postupně.

Mapy.
Toress Del Paine

Omluva
. Tak tentokrát se snad nemám komu.

Texty. S ochrnutou rukou se mě fakt blbě píše, možná doplním pod dny do závorky nějaké osobní pocity z jednotlivých dnů. Zatím píši jen popis cest ve dnech.

1.den - Paříž
Cca ráno vlakem v 7:00 do Prahy, kluci jsou již ve vlaku. Potkáváme se v Praze na nádraží. Jak jinak zahájit výlet do Patagonie, než lehkým trackem po Paříži. Jak nám posunuli odlet z Paříže, máme cca 8 hodin, takže výlet do centra.
celý 1.den

2.den - Buenos Aires
Ráno letiště v BA, imigrační asi tak na hodinku. Autobuskem cca 50km do centra, vedro, s batohy pěšky do hotelu asi 1km, a na procházku do města  Po zkušenosti z imigračního na letišti a cesty z letiště přehodnocujeme poslední den kde máme jen 4 hodiny na přestup mezi dvěma letišti v BA (asi hodinka), možné zdržení při odbavení a imigrační a riziko nestihnutí letu do Evropy zvažujeme přesunutí letu dposlední den z Iguatzu do BA. Náhodou nacházíme v centru kancelář Aregentinas Aerolineas a přebukováváme let poslední let ráno na předposlední den večer z Iguatzu - bude to znamenat na závěr skoro 50-hodinovou cestu.
celý 2.den

3.den - ElCalafate
V BA rano 3:00 jdeme do centra na autobus na národní letiště. Stahuji FB a máme zprávu od Martiny že je v ElCalafate, třeba se potkáme. Let, cesta na hotel, Shánění dopravy na ledovec Perito Moreno, a výlet tam. Také se nám daří koupit lístky do Puerto Natales. S Martinou se nám setkat nedaří, tedy par drinku v bungalovu a spánek.
celý 3.den

4.den - Puerto Natales
Ráno asi 7:00 autobusem do PN. Ještě krmení psů párečkem a jede se. Argentinsko Chilská hranice a fronta na 3:30 hodiny. A tady je to nečekané setkání s Martinou. Výbornej servisna hranici, ještě pul hoďky na Chilské straně hranice a do PN. V PN si zajišťujeme odvoz do parku Torres Del Paine za 4 dny do Punta Arenas. Do ubytka je to pry cca 1km, v našem podání se to protáhne tak na 2km. Pak do města - taxi, večeře, ...
Večer tak trochu plánujeme co z 5-ti dnů, když máme jen 4 vynecháme, Ivanka stahuje na mobil obrázky z jednotlivých cest na W-tracku a vynecháme levou větev z W tracku na ledovec.
celý 4.den

5.den - Torres Del Paine
W trek, ráno autobusem (ono je to asi 120km), a 1.den treku. Příjezd na místo, školení o bezpečnosti a zákazu rozdělávání ohně (my češi jsme tady dost populární, cca před 8-mi lety to tady jeden český "cestovatel" podpálil, shořela tak 1/4 parku, na fotkách uvidíte spoustu ohořelých stromů, i my ho pak proklínáme, žádný stín, jen pahejly).
Jedeme busíkem cca 1/2 hoďky na západní stranu tracku, kde katamaránem cca 1/2 hodky přejedeme jezero. No a jdeme do Italského kempu (ukázka spálených stromů). V Italském nás nechtějí, tak pokračujeme do Francouzkého, cca 1 hoďka na víc. Stan a spánek
celý 5.den

6.den - Torres Del Paine
W trek. Ráno, není mě moc dobře, horečka. Kluci s Ivankou jdou na lehko zpátky přes Italský kemp mezi věže a já zůstávám ve stanu v Francouzkém kempu. Večeře.
celý 6.den

7.den - Torres Del Paine
W trek. Balíme, jdeme dál, porovnání technologie lepící pásky a NASA. Kemp na cestě. Ivanka, změna plánu, jde se na Chilský kemp, vzkaz od Vítka. Děsný vedro, zase, kde je to Patagonský počasí ? Konec cesty do Chilského kempu, tak trochu na dně, táboříme, stěhujeme se, a něco k pití.
celý 7.den

8.den - Torres Del Paine
W trek. Ranní výlet k věžím se nezdařil, není nic vidět, konečně začíná pršet. Končíme, jedeme zpět do Puerto Natales, ubytko, večeře,
celý 8.den

Poznámky k Tracku Torres Del Paine
Počasí - teplo, tu destinaci navštíví v krátké sezóně cca za 4 měsíce asi 200 000 lidí tak je koho pořád potkávat i nějaké školní výlety. Organizované tábořiště, ale bylo to tady hezké. Zvládli jsme místo W zkrácenou verzi o jeden výlet, takže v našem podání spíš _V. Dost nás tady štve česká stopa, 10% parku byla v roce 2005 spálena českým turistou toreshttps://cs.wikipedia.org/wiki/Torres_del_Paine. Těšíme se na něco víc naturel, Navarino.

9.den - Punta Arenas
Tak zase ráno asi v 7:00 přejezd z PN do PA nic moc se neděje, nacházíme hostel (super, pod slovem hostel mám asi starou představu)  město, nestíháme výlet na ostrovy za tučňáky, tak jen alternativní program autem za malou kolonií tučňáků,
celý 9.den

10.den - Puerto Wiliams, 1. den tracku na ostrově Navarino
Tak prý nejjižnější trek na zeměkouli, asi ano, cíl je cca 100km od mysu Horn. Puerto Wiliams soupeří s Ushuiai o nejjižnější město na zeměkouli, no, Puerto Wiliams je normální vesnice :-)
Ráno cca 7:00 jedeme na letiště v PA, odlet je cca o hodinku odložen. Jinak o tento let jsme moc stáli, jinak bychom museli asi 300 km jet autobusem do Ushuiai, tam jezdí trajekt do PW jen ráno. No a ztratili bychom asi dva dny + další ubytko v Ushuiai. Nakonec se to Ivance povedlo a  letíme jakousi Antartickou společností www.dap.cl co lítá na jižní pól. Ohňová země, bytelné letadlo, Letiště 1 v PW.
Po příletu jdeme cca 2km na hotel, přebalit, dát věci do depozitu, ... Jinak limit zavazadel byl 10kg, tak máme vše na sobě a v příručních zavazadel. Takže nyní vím kolik toho ponesu, v PA na letišti 13 kg, dobalím v PW asi 2kg + voda = až 17kg. Z hotelu jdeme do městečka si 2km do supermarketu. Vyrážíme. Odbočka na trek, mapka treku a jednotlivé úseky, je to "jen" 32 km na 5 dní. Zdá se to být snadné, ale nebude. Mapa. Tak prve výstup z 0 na 660m. Trochu zabloudíme na alternativní trasu pod hřebenem kolem jezer, ale pak stoupáme. Cestou potkáváme nějaké vyletníky bez batohu, a jak překládá Vítek, dál je to noční můra (ale prý neumí moc anglicky a jejich slovní zásoba je chabá - myslím že se mýlí a popis je přesný). Nakonec dosáhneme vrchol a k cíli dnešního dne jsme se nepřiblížili. Malinko bloudíme, omylem sestupujeme dolů a ztrácíme těžce nastoupané metry. Musíme zpět nahoru, a jdeme traverzem po kluzké suti. Moc nefotíme, na závěr nás čeká sestup po kamenném poli, noc se blíží, začíná to být trochu o ... Podaří se to a stavíme stany u jezera, bez fotek, ohýnek a jde se spát. Trochu řešíme jak dál, Vítek nepochybuje o tom že to dáme celé, uvidíme ráno.
(asi jsem neřekl to podstatné, 1. den treku začínáme v 15:00  noc je blízko)
celý 10.den

11.den Navarino 2.den tracku na ostrově Navarino
Počasí nám přeje, jdeme na to, tedy dál. Asi není o čem moc psát, je to o zážitcích. 1.den to bylo "jen" 6 km, druhý máme v plánu časové zkrácení, 5.den hrozí změna zatím příjemného počasí" tedy půjdeme dávku 1,5 dnů. Horské sedlo, sníh, ale vlastně pohoda, 10 hodin na cestě. Bod H22, nejjižněší část zeměkoule kde jsem-jsme byli. Trochu náročný sestup sutí. Trochu trápení s hledáním cesty, ale bydlíme, uplně chybí fotky. Ale stanujeme mimo  tábořiště (oni tady vlastně nejsou, ale je asi 5 míst kde se to doporučuje a mezi kameny jsou zbytky ohniště, ... )
celý 11. den

12. den Navarino 3. den tracku na ostrově Navarino
Tak zase před námi 10 hodin, cca 1,5 dne běžného treku, počasí nám přeje. Asi na konec dne fotky, není nic zásadního, "jen" krásná příroda, potkáš tak 4 lidi za den a na tábořišti jsi sám, max 3 stany. No po vystoupání na max, 880m ješte dlouhý přesun sedlem a pak sestup k jezírku,asi 550 mnm. Nějaké to vaření a před námi sestup.
celý 12. den

13. den Navarino 4. den tracku na ostrově Navarino
Tak zase před námi jen 4 km, ale nebude to snadné jak se zdá, chvilku po kamenech, ale hlavně mezi stromy.  No a pak silnice (no o tomto jsem asi tak dva dny snil), cca 7 km do PW , začíná pršet, ale stopujeme auto, která sice píchne na začátku v PW, ale jsme jako-by doma. Jsme v PW o den dříve, okamžitě sháníme dobrý Hostel a jdeme navštívit náš oblíbený supermarket. Na ulici se seznamujeme s náčelníkem místí policie, nebo podřízeným, který nám vysvětlí že v Chile se na ulici pivo nepije. Jde se na jídlo, do hostelu, na večeři a spát.
celý 13. den

Poznámky k Tracku Navarino
No v našem podání jsou zprávy z internetu, tady jste na to fakt sami, bez mapy a kompasu se tady ztratíte, děsné počasí, ... jsou liché. Ale máme kliku na počasí, představa že to jdeme v dešti, .. to bychom asi nezvládli. Takže asi v roce 2012 přeznačili trasu (nebo spíš poprvé označili tyčkami s body trasy). Na začátku je mapka se vzálenostmi jednotlivých tyček. 32km na 5-dní vypadá na pohodu. Tyčky se stanou našimi vítanými body na cestě, potvrzení že jsme nezabloudili a že jsme i kousek popošli. Za celou cestu jsme potkali asi 10 lidí, je to fakt divočina. I přes malý pohyb lidiček jsou vyšlapané cesty v suti, v porostu je to slabší, ale je tady spoustu bahna, tedy i stop. Tábořiště jsou jen doporučené, ale logicky u jezírek. Rozdělávání ohně je asi zakázané, ale v jsou tam malá ohniště. 2. den stanujem na místě kde tabořiště není. Jinak na tabořišti v mapě zaneseném jsou max 3 stany (jinak nikde nikdo).  Je nás tady fakt jen pár.

Tak se nás pokusím ještě umístit na mapku s H-body
1. noc, H10, ale sestup 220m z H9 přes kamený svah, asi tak hodinku ...
2. noc před H25 u jezera
3. noc H35 po sestupu
Mapka

14.den - Puerto Wiliams
K tomu asi něco co napsat. Ráno podle předpovědi na horách napadl sníh (no to je fotka na druhou stranu průplavu do Argentiny u nás do Chile je to podobné, ale mlha, není co vidět). Takže návštěva muzea, přesun do hotelu, volno, spánek, osobní hygiena, hry v karty, poslech Cimrmana na severní pol, je to sice na druhé straně zeměkoule ale v některé scénky by moly být podobné (trudnomyslnost, násobení 2x, komický převlek, ale hlavně nemáme míč). Večeře, nějaký ten panák, ...
celý 14. den

15.den - Cesta do Ushuiai
Tak plány zas, výjimečně nevychází, trajekt v 9:00 byl zrušen, prý vlny. Spánek po snídani. Další termín se dvakrát posouvá, myslím na 14:00. Jedeme z hotelu 2km do PW, na policejní stanici kde nám vzemou pasy, zase, a odbaví nas, asi, jako že odjíždíme z Chile. Jedem aute, 6 lidí, dle plánu je to asi 50 km podél pobřeží. No to je náš trajekt 1 2 V Ushuiai po 6-ti dnech v PW střet s civiliazicí, děsně lidí, krámků, velká loď Queen Mary2, a dobrá večeře za spostu malých bankovek 1 . Jde se na ubytko, ztrácím kluky, ale nakonec přijdou s lahvinkou, spánek.
Celý 15. den

16.den - Cesta do Iguazu
Ráno odlet do BA, krátký přestup a let do Iquazu Argentiská část. Taxi z letiště cca  30km, hranice s Brazilí (tam je náš hotel na 4 dny, Ivanka ho našla asi v listopadu se spec, cenou - 60%) Hranice OK, hotel. No trochu změna, hlavně počasí, cca 33st. 100% vlhkost, tropy. Večer bazének.
celý 16. den

17.den - Iguazu, Brazílie vodopády
Používáme pomoci cestovky v hotelu a jedeme cca 6km k vodopádům a ještě jsme se nechali ukecat že chceme i na lodičku ... No měl jsem jinou představu vodopádů, je to masovku, obrovský rezort, ... asi nebudu více komentovat, fotky pod odstavcem a tady video z lodičky, to bylo nakonec fajn. Já myslel že pláštěnky sebou je jen taková omluva "vemem vás k vopdopádu, a když do na vás stříkne, omlouváme se. Ale je to jinak, atrakcí je právě dostat se pod vodopád So right "
A ještě navštěvujeme ptačí park, cca 300m daleko
celý 17. den

18.den - Iguazu, Paraguay
Jeden malý důvod proč jsme tady - Paraguay. Sběratel vlaječek, kde jsem byl, Péťa po úspěšné misi z Bulharska do Řecka, prostě vlajku Paragauay chce. Tedy bereme auto s ukecaným řidičem. Paraguay je asi nějaký daňový ráj, spousta obchodů i pro Brazilce, .. a stánků. No a než Číňané postavil přehradu 3 soutěsky byla tato největší na světě Itaip Itaipú.
celý 18.den

19.den - Iguazu, odlet
Tak teď to ztrácí rytmus, máme přebukovaný let z IQ, takže v  poledne jedem  z hotelu, v 13:00, na letišti kde mám nechtějí odbavit zavazadla, prý se ztratila, ještě letí asi 3 lety před námi a přebukování je 90% ceny. Náhradní varianta, jedeme do bio rezervace, no prostě spousta času, ne cestě do Evropy ztratíme 50 hodin. Děsné vedro na letišti v Iguzu, není klimoška, jen v hospodě, ..
Letíme do BA asi až 22:00
celý 19. den

20.den - BA - ERvropa
V BA taxi na  mezinárodní letiště, ... zase ráno asi 01:00, letíme až po 14:00, pokus o spánek 1 a 12 hodin do Říma, do Pizy, a do Prahy a domů
(Ano, tady mám ráno v Římě unavenou Ivanku ... 4-násobná dávka spacího prášku je asi moc
celý 20. den

Další dny
.... nekecám a srůstám, Vítek si konečně vytrhnul trn z prstu, 11.5. má operaci na šedý zákal, Petr a Ivanka v pohodě, ...

GPS záznam cest

(GPS) Bohužel se záznam nepovedl, viz alternativi na začátku stránky

Videa

Jen krátké připomínky, všude v textu označeno takto